Streptotrikos, dermatofilos eller regnskållor..

En av hästarna i vinterstallet har troligtvis drabbats av regnskållor så i och med det måste vi vara noga med att inte föra bakterierna vidare till de andra hästarna. Det kan smitta genom luften men det är mer vanligt att det smittar vid kontakt av det drabbade området, så ikväll hade jag och Maria desinfektionskväll av både häst och materiella ting. I morgon ska jag åka inöver och skaffa ett desinfektionsmedel som jag ska spraya på mina täcken och annat för att eliminera risken att även Moro får det.

Han går själv i en hage men jag har haft funderingar på om han och hans granne står och kivas över stängslet eftersom han har vissa delar av kroppen där det ser ut som en häst varit och tagit en liten tugga. Alltså bara i hårremmen, men hästhypokondriker som jag är så var jag rädd att det skulle vara en lindrigare form av regnskållor.. Jag och Maria beslutade att det inte skulle vara till Moros nackdel att även jag badar och tvättar honom med klorhexedinschampo eftersom det finns  hårlösa ställen på kroppen som Angus omöjligtvis skulle kunna ha kommit åt. Men vad vet man? Måste dock påpeka att dessa hårlösa områdena är väldigt små och nästintill obefintliga, men de finns där och det oroar mig förstås.

Badibad blev det alltså, men när det inte finns möjlighet att duscha hästarna i varmt eller ljummet vatten så blev det lite bök med vattenkokaren. Det fungerade det också men det hade varit en fördel om man kunnat ta slangen och spola av dem bara.. Det var inte vara polacken som blev blöt, jag var dyngsur efter badet och Moro var förbannad för att han aldrig fick komma in i boxen och få käk. Stog och skrapade med hoven i ett, det hjälpte inte ens att jag hotade med Hitiler.. Så småningom var det mer kraft och riktiga stampningar i golvet, tur för honom att det då var dags för kvällsmålet!


*~~*~~*~~

Det är inget som är anmälningspliktigt, men trots detta så kan det vara bra att se upp. Särskilt eftersom vi sköter om varandras hästar morgon som kväll beroende på vilket pass vi åtagit oss. Veterinären informerade om att ridning med andra hästar inte är några problem men att man skall se upp att använda varandras grejer. Vid fina dagar kommer våra hästar att stå helt utan täcke eftersom det skall luftas, men för min och polackens del så är det inga problem än eftersom han fortfarande är orakad. Bättre att ta det säkra före det osäkra, och de har fri tillgång till mat i hagen så det håller de sig varma av.

Tack Maria för att du är så snäll och omtänksam!


Nu är det godnatt, i morgon har jag utsläpp!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0