Riddagboken

Måndag 6/12, 17:45-18:45.


Igår var det banhoppning på schemat, 8 språng på en höjd av ca 70 cm. Medan Elin gick och sänkte från föregående grupp fick vi själva värma upp hästarna. Jag red Pojken och jag fokuserade på att få honom att lyssna på start och stop, samt att lyssna för skänkeln. Pojken är väldigt tacksam att rida men han har inte den ork som egentligen krävs. Saktar gärna av i galoppen när han inte orkar och är väldigt känslig i munnen. Min ridning har jag fått försöka ställa om och rida mer med skänklar och vikthjälper. Det går sådär.

Pojken hoppar allt men han tänker inte direkt på hur tekniken fungerar, han hoppar i alla lägen och det har sina för- och nackdelar. Jag har då inte heller så mycket ork i kroppen och mina ben har aldrig varit en stark sida hos mig, så rundan blev ofokuserad, hattig och jobbig att rida. Jag orkar inte rida på framåt och framförallt så vågar jag inte, det sitter fortfarande i hos mig när Kulla hade världens fart mot hindret men grisnitade så att jag flög av inte bara en och två gånger, utan tre och fyra rakt ned i hindren. Illa.

När vi tog de tre sista hindren om igen så gick det mycket bättre, Pojken fick lite extra driv från pisken och det kändes bättre. Han orkar inte skjuta på bakifrån så den där extra farten behövs så att han kommer på bra på hindret. Läskigt tycker jag, men jag kan inte hålla tillbaka honom så mycket eftersom han behöver komma framåt på ett eller annat sätt.

Fördelar: Jag vågar numera komma i galopp på första sprången och det utan tvekan. 

Nackdelar: Jag orkar inte att hålla om med benen och är trots min nyfunna fördel inte tillräckligt bestämd. 
 
Att tänka på till nästa gång: Håll om! Träna kondition och styrka för att orka mer. Tänk på att alla hästar inte är som Pojken, sjysst och hoppar allt. Benen måste finnas där, annars kommer det att sluta som med Kulla - krasch rakt in i hindren = skador. Aj, aj.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0