Jan Brink håller andan, VEM var det som red på THF idag?!

Var till ridhuset med Sessan och lilla krokkodilflikkan idag, red i min dressyrsadel som jag inte känner mig riktigt hemma i än. Försökte att tänka på sitsen och jag red på längre tygel för att det inte skulle kännas så knasigt, men det fick jag minsann inte. Vi hade sällskap av gamla Robban och Helen Westerlund (kanske fd. Westerlund) och Sessan tog då chansen att fiska efter lite "gratis" hjälp från en dressyrmänniska å mina vägar. 

Helen förklarade så här; Nu när du rider så rider du som i en hoppsadel, du drar upp knäna och då faller du framåt. Att rida i en dressyrsadel är inte samma sak och måste tänka på att komma ner djupt i den. Ner med hälarna och sträck ut benen så långt du kan, höj händerna och tänk att du har en badboll mellan dina händer och din mage. Upp med blicken och fram med höften! Du måste ge efter på innertygeln ofta, och tänk hellre uppåt framåt, framförallt i volten där du vill göra tvärt om, nedåt bakåt. Tänk på vikthjälperna! Dina skänklar skall komma från den övre delen av vaden, inte hälen som gör att du drar upp och ut knäna.


Rätt vad det var så fick jag ett litet schwung och jag tycker att det gick ganska bra ett tag, om än svårt. Det är bara att öva vidare nu så tror jag att det här kommer att bli riktigt fint. Har alltid tänkt att det ska vara samma ridning oavsett om man rider inom hopp eller dressyr, men det är det verkligen inte. På hoppträningarna för Eva så måste jag ned med handen och inte störa honom innan språnget.

Hittade det här korta klippet på Jan Brink och det visar ganska tydligt vad Helen ville uppnå med mig:



Här ser man klart och tydligt hur Jan rider, blicken framåt, skänklarna på plats och när han driver på Briar med benen så gör han det med vaderna. Istället för en drivning med hälen (som jag alltså har gjort och gör) kommer drivningen med hela nedre delen av benet. Samtidigt sitter han helt stilla med sina händer, när han använder dem så är det upp eller ner, där han bara rör handleden. Han skjuter fram bäckenet och är rörlig i överkroppen, han flyter bara med!

Nu är inte mitt mål Jan Brink-klass, men tycker att det var en sådan klockren beskrivning på vad jag ska sträva efter!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0