Våffellunch på äkta grädde

Blev så sugen igår på våfflor när Matinka berättade att de var ett gäng som skulle gå upp till lappstegestugan och äta våfflor. Var på väg att följa med jag också men eftersom jag är förkyld så valde jag att stanna hemma. Dels för att det skulle vara barn med som jag riskerade att smitta, men också för att jag antagligen skulle dö av den ansträgning som blir av att gå i snön i någon kilometer som förkyld. Orkar knappt rida nu och när jag väl gör det så blir det skritt för att inte fövärra situationen.

Samlar alla krafter tills på hoppträningen med världens bästa Eva Hägglund på fredag nämligen!





Här är receptet jag kommer att använda mig av:

Antal portioner: (10 st) 

2.75 2.75 dl kallt vatten
3.25 3.25 dl vetemjöl
1 1 nypa flingsalt
4 4 dl vispgrädde
smör till gräddning


Med sylt och grädde:
2 2 dl vispgrädde
hallon, drottning- eller hjortronsylt

Gör så här

1. Rör samman vatten, mjöl och salt till en jämn smet. Vispa grädden hårt och vänd ihop med smeten.

2. Grädda med smör i ett våffeljärn på full effekt och lägg dem på ett galler.

3. Med sylt och grädde: Vispa upp grädde och lägg på våfflorna tillsammans med sylt.



Berättar hur resultatet blev sedan!


Receptet är taget från följande länk:

http://www.recept.nu/1.16873/leila_lindholm/efterratter_godis/agg_mejeri/frasvafflor#servings10



Kommentarer
Hanna

Allt bra idag ? :)

2010-03-10 @ 19:38:28
URL: http://brusella.blogg.se/
emma

fin blogg =)

2010-03-11 @ 08:56:19
URL: http://emmamariastenius.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0