Den perfekta stallplatsen

Det här med stallplats på rätt ställe är verkligen inte lätt. Jag är kräsen och känner att jag vill hitta en plats där jag vet att jag kommer trivas direkt och där det inte blir några problem. Problem kan man förvisso räkna med överallt på ett eller annat sätt, men det bör väga mer för än emot. Verkar tyvärr inte som att jag fick stallplats där jag räknat att jag skulle få så nu letar jag mig mot nya jaktmarker.

Jag är medveten om att jag inte kan få precis allt jag önskar men jag har några kriterier som är extra viktigt för mig och min häst:

  • Alternativa ridvägar
  • Relativt fasta rutiner
  • God stallmiljö
  • Närhet till paddock

Har några alternativ och idag var jag och tittade på en stallplats som absolut skulle funka, det avgörande är dock när den platsen blir ledig. Det är bra stallhyra och nära till ridhus, så det ligger absolut på plus. Räknar dock med att ta hem Blomman innan sista februari som vi har bestämt, men just för tillfället är det osäkert på när någon av de andra gästerna flyttar i stallet jag var och kikade på. Långt avstånd, lågt i tak och smala gångar är något annat som får mig att tvivla.

Alternativt 2:  

Gångavstånd
+ Transport på gården som går att hyra
+ Vettigt folk
+ Paddock
+ Bra stallhyra

- Dåliga ridvägar
- Ute dygnet runt sommartid
- Bete en bit från stallet (jag är lat och bekväm)
- Vet inte om jag är välkommen, eller om det ens finns plats, eftersom jag inte frågat

Alternativ 3:

+ Oändligt med ridvägar
+ Paddock
+ Stort luftigt stall
+ Inne nattetid sommar (bra när man har en häst som lätt lägger på sig)
+ Spolspilta

- Krånglig väg vintertid

Kommentar: Vet inte riktigt hur dessa människor är men jag vet att stallet har god miljö. Skulle återkomma lite senare idag så kanske kan jag redan ikväll åka och titta på stallplatsen. Vet inte vad hyran ligger på och vad som kan komma att ingå i den. Om jag slipper transportera hö och spån själv så är det förstås en fördel, men då kallhyran skall betalas till en person och resten till en annan (antar jag) kan det lätt bli strul, kanske?


Som ni ser finns det flest minus på alternativ nummer två, men alternativen är nog av värre art på första alternativet. Det klart bästa är alternativ nummer tre även om vägen är opålitlig vintertid, dock går vi mot vår och sommar och det kan bara bli bättre. Om jag inte tänker så långt fram utan siktar in mig på vår, sommar och höst så kanske jag har tur att hitta en stallplats i Bergeforsen när det går mot vinter. Ur ekonomisk synvinkel kanske alternativ nummer två hade varit det allra bästa, men frågan är hur mycket det lönar sig om man inte trivs med ridvägar och har andra minus på listan?

Hur det än är, jag är en ingen renodlad träningsmänniska även om jag vill ha det alternativet relativt ofta.

Vad tycker ni?



Kommentarer
josefine

SV: Hon står hos min vän Emma i Harv. :) Jaså vad trist, blev det inget på ridskolan?

2011-02-20 @ 13:57:55
URL: http://minfux.blogg.se/
josefine

Eller nej, söråker menar jag. Det var nog på ridskolan du ville ha henne. ;) Minnet vetu..

2011-02-20 @ 13:58:17
URL: http://minfux.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0