Mera häst !

I kväll ska jag rida igen och det ser jag fram emot väldigt mycket, hoppas lite på att det blir ett hästbyte för mig och jag får rida den lite större hästen igen. Han är också en ärlig häst som hoppar allt men däremot är han lite svårare att rida för mig då han är så storgalopperad och det är jag inte van. Jag måste lära mig att använda mina ben och vikthjälper om jag skall kunna rida den här hästen bra. 

Angående att jag måste lära mig att använda mina ben i ridningen mer så måste jag hitta något bra knep. Jag blir stum i skänkeln och rider för mycket med tygeln. Tror att det ska vara bättre, fast att det i princip aldrig blir bra med den sortens ridning.

Jag måste bli mer rörlig i benen tror jag och sitta ned djupt i sadeln, men hur gör man? Det jag tänker på främst är att jag blir låst när jag har fötterna i stigbygeln, så att släppa dem när jag kan är ett bra knep. Vet inte riktigt varför jag känner mig låst med stigbygeln på foten, men alltid när jag släpper dem så blir jag mer rörlig. Någon som har koll på detta?

Problemet med att rida på ridskola är att jag endast rider en timme åt gången en gång i veckan och det innebär att jag inte hinner rida fram som jag vill. Vi har ca 10-15 minuters uppvärmning och eftersom hästen jag rider i princip aldrig går lektionen före så kan ni bara tänka er hur det blir. Katastrof i mina ögon, skulle vilja ha 20-30 minuter FÖRE själva lektionen, men det går nog inte riktigt.

Har ni några tips och idéer? Om någon vet av beskrivande bilder på hur man ställer hästen och lägger skänklarna rätt för att utöva en skola vore jag väldigt tacksam över om ni kunde länka till det. Min skadade hjärna har svårt att ta in uppgifter direkt från en ridlärare som inte enbart fokuserar på mig. Haha. Jag vill gärna titta på klassiska exempel innan min ridning så att jag redan innan kan skapa mig en bild om hur man gör. Handlar inte om att jag är kass på att rida, mer på att jag faktiskt HAR svårt att komma ihåg och upprepa om jag själv inte kan/får komma på beskrivande exempel på hur man gör.

Där brukar världens bästa Eva Hägglund eller Rid-Hitler göra ett bra arbete med mig, eftersom jag får chansen att ställa alla de här "dumma" frågorna hundra gånger som de flesta kan efter att ha ridit det en gång tidigare.

Funderar på att gå till en naprapat/kiropraktor för att kolla upp om jag verkligen är sned som jag misstänker. Tror att det skulle hjälpa mig i ridningen mycket, så efter nyår bör jag nog senast kolla upp detta.


Kommentarer
Coach H

Hej du, vad bra att det fungerar att rida i H-sand. Ett tips till dig om att bli rörligare i höfter,knän och vrister i din hoppsits, är att rida lätt i galopp. Prova! Ps bra för balans och benmuskler med.

2010-12-16 @ 22:48:00


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0