Därför röstar jag på de rödgröna

Under hela sommaren har jag försökt att sätta mig in lite mer i politiken, dessvärre har det inte funnits tid eller lust men min spontana känsla var osäkerhet. I förra valet röstade jag på socialdemokraterna efter ett förvirrat ögonblick där jag trodde att en röst på dem skulle vara bättre än en röst på Miljöpartiet vad gäller regeringsvalet. Insåg ganska snart att en dumstrut skulle få pryda mitt huvud, skulle aldrig ha övergett den ideologi jag tror mest på.

Angående årets osäkerhet då? Jo, jag har länge gått och funderat på varför jag inte skulle rösta på Moderaterna och det blåa blocket när jag (eller Jonny, d.v.s vi) fått det bättre ställt i kassan efter de skattesänkningar som skett. Har i princip bara läst rubrikerna på aftonbladet.se och bland annat sett att de rödgröna vill ta bort RUT, vilket jag tyckte var helt sanslöst dåligt (bla).

Många grejer som den nuvarande regeringen genomfört kan jag tycka är ganska bra, men det som fick mig att ändra inställning var detta:

  • Jag vill inte som ungdom (om jag fortfarande hör dit) ha sänkt lön på grund av att jag är ung. Jag vill kunna anställas som vilken person som helst, med en konkurenskraftig lön efter min utbildning och erfarenhet. Jag skulle ALDRIG vilja ha halverad lön gentemot mina äldre arbetskamrater!
  • LAS är viktigt, för mig, för alla, inklusive ungdomar. Inga undantag.
  • A-kassan är en trygghet och skall inte vara högre för dem som arbetar inom ett yrke med högre arbetslöshet. Lika för alla.
  • Jag tycker om tanken på 30-35 timmars arbetsvecka, inte för att jag är lat eller så, men jag skulle gärna vilja ha lite mer tid över till annat. Min man? Hästarna? Barn? FRITID?
  • Jag är för att barn, ungdomar och pensionärer får bra, nyttig och gärna ekologisk mat. Maten på förskolan idag är en total skandal. Uppvärmd, energifattig mat som kallnar de 15-20 metrarna från katrinskåpet ut till matsalarna.
  • Som småbarnsförälder bör man ha rätt att kunna gå ner i arbetstid i förmån för sina barns uppväxt!
  • Jag är FÖR djurfria cirkusar, djur bör ha rätt att leva i sin naturliga miljö så mycket som möjligt. Likaså tycker jag att djur inom lantbruk bör hållas i så naturlig hållning som möjligt, samt att tidelag/djurporr skall förbjudas.

 



Det här är de punkter som jag prioriterar högst, och jag tycker att ledordet solidaritet skall falla på allas läppar helt naturligt. Man hjälper varandra, någon gång kanske det är du, moderaten som står där helt handfallen och saknar jobb, är sjuk eller behöver ni idag inte vill ge andra. Och ja, jag kan glatt dela med mig av min lön i förmån för att förhindra att en nationell ohälsa uppstår på grund av en rad dåliga beslut.

Rösta rödgrönt du också!

 



Kommentarer
Anonym

Men du, han där till höger var ju äckligt ful! :p

2010-09-13 @ 01:00:55
Morran

Men du, han där till höger var ju äckligt ful! :p

2010-09-13 @ 01:01:37
URL: http://mrsforsberg.blogg.se/
Morran

Hur menar du med LAS? Hängde inte med på om du vill ha den kvar som det är nu eller ändra turordningen? Jag vet inte riktigt vad jag tycker riktigt... Alliansen är ju lite delad och likaså jag.

2010-09-13 @ 01:57:05
URL: http://mrsforsberg.blogg.se/
Hanna

Nej jag har röstat blått, igen!

2010-09-14 @ 15:53:16
URL: http://mrsgralberg.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0