Blomman mår bra!

Vill passa på att berätta nu att Blomman mår bra, men hade knappt en halv grads markering på hög höger bak och låg vänster fram. Norrbaggen tillika veterinär på ATG i Bergsåker hade väldigt mycket gott att säga om henne och han sa att han skulle bli förvånad om hon inte visade något med tanke på ålder och att hon hoppats mycket tidigare.

När jag vet.besiktigade henne inför hennes ankomst visade hon nollor runt om, men jag behöver nog inte spekulera och oroa mig så mycket eftersom det finns vissa skillnader hos mig än hos hennes ägare Å. De senaste veckorna har varit varma, kvava, fylld av broms, mygg, flugor, knott, svedd (eller vad de heter) och ännu mer lite knott - hästarna har varit som galna till och från. Hon har inte arbetats så mycket under den här tiden och jag har bytt sadel (som ligger bra) och dessutom har underlaget varit sisådär på sistone och det spelar förstås in. Poängtera att allt detta har varit samtidigt och hade jag känt henne längre hade jag antagligen inte behövt åka in, men eftersom jag hade planerat en hälsokoll på henne till hösten och skulle trappa upp träningen lite till kommande veckor så tyckte jag att det var lika bra när hon inte kändes bra.

Hennes knappa halvgradiga markeringar på parallella höger bak och vänster fram sa vet. endast kunde bero på tillfälligheter. Och när jag kom att tänka på det så var hon för en gångs skull lite tjurig när vi skulle lasta på och åka till kliniken. Hon gick upp och ned och fram och tillbaka, allt utom rakt - och vem vet - kanske berodde en eller den ena på något av det. Det går inte att fundera på så mycket, det bara var så den dagen och jag är INTE orolig över att det skulle vara något allvarligt. Veterinären sa dessutom att alla veterinären böjer olika hårt och att det inte finns någon standard, åter igen tillfälligheter alltså.

För säkerhets skull skall jag ändå vila Blomman och låta henne gå på en antiinflammatoriskt under hela nästa vecka, samtidigt som jag skrittar henne 30-40 minuter per dag från och med måndag. Inget jobb, men ändå så att hon får röra på sig. Litar helt på den här veterinären, han är duktig, observant och vill hjälpa både häst och ägare. Tummen upp till honom alltså! Återbesök endast vid behov och när igångridningen skulle ske så ska den inte ske i snigelfart. Hade han trott att något värre var på G, då hade han aldrig föreslagit den här igångsättningen heller.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0