Att som fodervärd lämna tillbaka skadad häst

Det var en som frågade mig här på bloggen om jag skulle lämna tillbaka Blomman till sin ägare om det visade sig att hon var dålig. Känner att jag måste få kommentera det öppet här på bloggen också eftersom det är en viktig och högst moralisk fråga att kunna svara på om det värsta tänkbara skulle inträffa. Mitt ansvar som fodervärd är lika, om inte större. Jag lånar inte en häst och frånsäger mig ansvaret, för det är något som händer ganska ofta; Nu när hästen är halt och inte kan användas vill inte jag betala för den längre. Åhh vad bra säger jag, att som fodervärd bara ha roligt och kanske rida vårdlöst när jag bara kan lämna tillbaka när skada slår till. För ja, att det kostar att ha häst vet vi nog alla som har eller har haft egen häst men det finns försäkringar som ofta täcker en stor del.

Om Blomman av någon anledning skulle bli oridbar så skulle förstås en diskussion tas med Å eftersom det då blir en helt annan typ av fråga. Vi har en kontraktstid som löper till juni 2012 och efter är det öppet åt båda håll, ekonomiskt så tar jag hand om henne den tiden och/eller hittar en annan lösning med ägaren. Eftersom jag inte äger henne så är det inte jag som bestämmer vid en sådan situation, men så länge kontraktet gäller är det också mitt ekonomiska ansvar. Dessutom skulle jag aldrig kunna ge upp bara för en liten skavank som faktiskt går att behandla. Det enda jag vet är att jag vill rida och träna nu och att jag inte har råd med två hästar, men OM något skulle inträffa så är det en diskussion man får ta senare.

Om jag bodde med hus och stall skulle situationen kunna vara annorlunda, är det min häst och det går att använda i avel så är det bara bra, då kostar det faktiskt inte lika mycket som att stalla upp på annat stall med både resvägar och allt som kostar med att hyra in. Finns det dessutom möjlighet att hyra ut boxar så ändras ju läget radikalt, man tjänar inget på att ta emot hästar i sitt stall direkt men man förlorar inte på det heller. Däremot kan det hjälpa till att hålla kostnaden på de egna hästarna nere eftersom jag ser det som att om jag ändå har två hästar, då spelar det ingen roll om det står två till inhyrda. Vissa räknar ju på vad elen kostar extra och ditt och datt, men det kan jag inte tänka mig att det blir så stor skillnad om jag redan har hästar själv. Däremot om jag inte hade hästar, ja, ni förstår, då hade läget igen blivit annorlunda eftersom det inte ska kosta mig något att ha andras hästar i mitt stall.

Förstår ni? haha


Kommentarer
Å

Helt rätt tänk där J. Å ja tror inte de e nå alvarligt.. Klart vi pratar om de skulle bli olyckligt..Kommer ju snart upp å kollar henne så de e lungt:Kramizar

2011-07-18 @ 10:50:20


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0