Porslinshästar inlindade i skumgummi!

Uff, jag står verkligen i fel stall. Jag är en förespråkare av att en häst skall få leva så naturligt som möjligt. Med andra ord skulle jag helst av allt ha Moro stående på en riktigt fungerande lösdrift samtidigt som jag har möjlighet att ta in hästarna i stall när det behövs. Med en fungerande ligghall så ska man inte behöva det, men den möjligheten måste ändå finnas (enligt lag dessutom). Jag är heller inte så förtjust i att täcka hästarna så som alla gör under vintertid och jag vill absolut inte att hästarna ska ha täcke på sig inne under natten. Istället vill jag att hästarna har fri tillgång på grovfoder för att hålla värme och sysselsättning igång, det fungerar det dock inte på alla hästar, så då är ett extra täcke och lite halm ett gott kompliment.

Dock är även jag anpassningsbar och jag har faktiskt täcke på Moro under natten, han blir lätt stel och om jag kan förhindra det så gör jag gärna det. Eftersom han lätt blir stel och understimulerad av att stå i box så skulle lösdrift dessutom göra honom gott. Nu är det inte så och det är för tillfället inget alternativ heller, istället står han i en frimärksstor hage med knappt om utrymme för lek och bus. Det går egentligen emot alla mina principer, men samtidigt blir han motionerad så gott som dagligen och han ser inte ut att må dåligt. Och ja, han är täckad i full mundering när det är -15 och nedåt, jag har faktiskt två täcken på honom då.

Jag vill hellre ha honom ute dygnet runt om vintern än dygnet runt på sommaren då det är så fruktansvärt mycket mygg och knott ute, det räcker att de dagtid ska behöva stå ut med broms och flugor som svärmar omkring dem ständigt.


Nåväl, nu går han ut vid åttatiden på morgonen och kommer in runt sjutiden. Elva timmar ute får vi väl klara oss på, värre är det med andra hästar som får spendera fyra till fem timmar ute på grund av att det är tio minusgrader. Min gräns skulle väl gå vid -30 grader, men det är mest för min egen skull i sådant fall.. För fryser ihjäl, det gör dem inte med rätt hantering.


Kommentarer
Marielle

var gärna med och tävla om peaceörhängen från by M på min blogg!



http://mariellep.blogg.se/2009/december/vinn-peaceorhangen-fran-by-m.html#comment



kram =)

2009-12-29 @ 12:04:36
URL: http://mariellep.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0