Dansant dessert

Igår åt jag något som för mig var alldeles nytt, men som har sitt ursprung från gamla traditionella anor. Kalvdans stod på menyn hos mina svärföräldrar, vilket är gjord på råmjölk som kommer från mumorsan som kalvat ur sig sin kalv. I några dagar ska den gå att använda innan kossan börjar att producerar "vanlig" mjölk igen.. Kalvdansen serveras på olika sätt, i mitt fall serverades den med kanel, socker och mjölk medan den i andra fall serveras med en klick sylt till. Jag gissar på att det skulle vara gott att slänga på en klick vispad grädde som eventuellt är blandad med en klick vispad vaniljvisp. Men det är bara ett antagande för mig som tycker om den riktiga feta gräddsmaken.

Ska ringa och höra med min bonde-kusin om han inte har lite råmjölk över till mig så att jag kan få testa mig på detta. Ska tydligen vara riktigt lätt att göra, en del råmjölk, en del "vanlig" mjölk och eventuellt lite salt, socker, kanel och/eller kardemumma.


Kommentarer
mukta

fin blogg

2009-10-04 @ 17:07:19
URL: http://muktas.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0