Hoppträning 14/2 - en bra träning!

Älskar det faktum att poletten äntligen har trillat ned. I eftermiddags var det dags för ytterligare en hoppträning och även om det är för lite ridtid med en gång i veckan för att man ska se någon snabb utveckling så är det roligt när det väl sker en. Hade en caprilliövning i galopp och till detta på ena långsidan räcke samt oxer, med fem galoppsprång mellan. Min häst var taggad och är lättare att rida i galopp när jag inte stör honom så mycket, tror han uppskattar att jag INTE rycker honom i munnen i varenda språng nu.

Tyvärr fastnar jag rätt ofta i hur jag lärt mig att rida på en häst, så jag har väldigt gärna velat ställa honom utåt. Vilket inte har fungerat. Känner att jag slappnar av mer också när jag sitter ner och jobbar i trav, så Coach Hägglund har definitivt en lurig baktanke med sin "nu-släpper-vi-stigbyglarna-och-sitter-ned-i-trav"-uppvärmning.

Allt fungerade idag och det enda som kan förbättras är att jag inte fick tag i honom i hans bättre varv (höger), där jag antagligen hade för mycket yttertygel så att han galopperade på dubbla spår. Detta resulterade i att vi genade en aning och fick språng som var sisådär, men jag hängde ändå med. Samt att jag förstås visste vad som var problemet och kunde lösa det.

Vill våga...



...Vill kunna!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0