Hoppträning 21/2

Idag på hoppträningen red jag givetvis min lilla köttbulle och vi har verkligen utvecklats. Nej, jag har utvecklats och köttbullen är bara glad över att jag har gjort det och fungerar mkt bättre tack vare det. Dagens övning var serier på rakt spår och böjt spår, försökte att rita i paint ungefär hur det såg ut (kan inte hantera photoshop, så håll till godo). Glömde helt bort att räkna galoppsprången idag, men jag skulle tippa på att det var ca 4 galoppsprång på den raka linjen.

Blir det fler galoppsprång på den böjda linjen, ni som kan?

Som uppvärmning red vi först i trav och flyttade för skänkel från C till E och skulle därefter sakta av till frisk skritt och sedan kontrollera traven fram eller tillbaka. I galopparbetet sen, på ena långsidan ökad galopp och den andra samlad galopp (för de som kunde, min bryter för det mesta dels av, men hittade några fler knappar idag), och på ena kortsidan en 15-19 meters volt. Hoppade sedan fram på planket och räcket, först i trav och sedan galopp och varierade varven.

Min ridning har verkligen utvecklats, men mina tidigare upplevelser där jag helt glömt bort att vända med skänkeln och istället med tygeln har alltid gjort att vi kommer fel in på hindret i en snävare sväng. Fortsatte därför ett par gånger i trav eftersom jag verkligen inte ville komma efter bullen i språnget. Köttbullen var dock på gasen och fick då galoppera istället. Nästan helt bra blev det! Jag använde mig mer av mina skänklar och stöttade upp, vi fick relativt fina språng när vi kunde hålla galoppen (som vi inte kunna tidigare) och det är det som delvis har gjort att det blivit dåliga språng tidigare. Nu fick jag verkligen chansen att koncentrera mig på att följa med hela vägen och det kändes väldigt bra.

Bästa gången hittills på bana, helt klart (för vi byggde senare upp till bana).

Det som störde mig lite dock var att vi inte kom helt bra in på räcket. Elin sa att på ett räcke får han svårare att taxera och särskilt i en sådan snäv sväng, han rinner ut lite till vänster om jag kommer i höger varv eftersom jag inte är helt har hittat hur jag skall rida med benen och rätt skänkelläge. Blev dock bättre och bättre och vi kunde i princip hålla galoppen under hela vägen. Han har ju dessutom ingen jättestyrka i bakbenen så det blir lätt att han släpar dem efter sig.

Vägen efter hindren var inte den allra bästa, men det har definitivt varit värre. Känner ju en helt annan kontroll nu när jag börjat lära mig att använda skänklarna bättre dessutom. Det gäller bara att jag ska komma ihåg dem, för det är lätt att jag helt enkelt glömmer bort dem. Elin är bra, hon har börjat förstå mig och jag kan komma med alla (dumma?) frågor upprepat. Hon har dessutom fattat det här med att jag kan behöva vägledning i varje steg, och hjälper mig på vägen.

4 av 5 Larsson's på denna träning!




Ps. Träningen ger resultat, orkar mer i ridningen nu och kommer ihåg att andas mycket bättre än tidigare.

Tummen upp! Ds.



Kommentarer
sandra

Hej!

Klart man får härma lite. Fin header! Tycker inte alls att det ser ut som att du "kopierat" Josefines

header..

Det är ju med dina bilder, och en egen touch.



Det är det här jag menar;

http://pei.blogg.se/2011/january/sy-egna-hastgrejer.html#comment

Alltså mitt inlägg i min blogg.



http://satilaryttaren.blogg.se/2011/february/sy-egna-hastgrejer-schabrak.html#comment

Och här har du länken på MITT inlägg på en idiots blogg. Som inte frågat om lov, utan bara kopierat.

Och såhär gör hon OFTA. Inte mot mig, men med andra.



Du fattar vad jag menar va? :P

2011-02-22 @ 14:41:36
URL: http://pei.blogg.se/
sandra

Jag tycker inte att det är OK att kopiera någon annans text utan att fråga.



Och sen att hon gör sådär ofta i brist på egen fantasi är sjukt irriterande.



Jag gillar inte henne, och det vet hon om.

Då känns det konstigt att hon kopierar från mig.

2011-02-22 @ 15:46:37
URL: http://pei.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0