Hur man blir en bättre ryttare?

Rida, träna, utvecklas. Mitt ledmotiv är just att jag vill rida, träna och utvecklas - men hur och vad vill jag utveckla? Jag är ingen typisk dressyrryttare och jag kommer nog aldrig att bli, min hjärna klarar inte den fokusen och det är ingen bortförklaring. Bara fakta. När jag hopptränar eller rider markarbete har jag en helt annan fokus eftersom jag känner att jag måste titta upp för att hinna med att se vad jag skall göra. Trots detta behöver jag ständig upplysning från Rid-Hitler eller t.ex. Coach Hägglund, och gärna då högljudd vägledning i varje moment.

Jag vill kunna...

...Rida min häst med små, tydliga hjälper.
...Få hästen smidig, lösgjord och lyhörd - mellan hjälperna!
...Bli ännu mer fokuserad - före, över och efter ett språng.
...Kunna rida en bana med bra balans, pondus och planerade vägar.
...Använda alla olika hjälper i kombination, när det behövs.

Problemet för mig är verkligen att min hjärna inte fungerar som andras. De i min närhet vet varför och kanske är det viktigast, det är dock tråkigt att det är så. Jag tror att jag med rätt hjälp skulle kunna bli en relativt skicklig ryttare, men mitt minne är dock verkligen på den kassa nivån så jag behöver verkligen, som jag redan skrivit, ständig vägledning. Punkt ett och två här ovan har jag i stort sätt uppnått, värre är det med de övriga punkterna.

I dagsläget har jag åtminstone bättre fokus före språnget, men över är jag bara så lättad att vi kommit iväg och efter har jag totalt glömt bort att jag kanske måste ta tillbaka hästen eller rida på framåt. Inte ett vinnande koncept alltså. Kan jag hitta den här fokusen så kan jag också rida banor på ett helt annat sätt eftersom det gör att jag får mer tid att fokusera på vad som händer.

Något annat jag har svårt med är att använda hjälperna på rätt sätt - samtidigt! Jag kan sitta och rida, göra en skänkelvikning där jag helt glömmer bort att ställa hästen eller att använda benen. Ni förstår själva hur det går om antingen eller inte fungerar. Det blir pannkaka. Jag måste egentligen ha en planering där jag får påminna mig själv om att jag ska rida på ett visst sätt, annars flummar jag bara på och glömmer helt och tappar bort mig. 

Det återkommande är mitt minne, likt en guldfisk förlorar jag informationen jag precis fått på en tiondels sekund.

Med planeringshjälp, hjälp med ridningen och att jag får allt det jag beskrivit att fungera så tror jag att jag kan ta mig någonstans. Mitt mål är inte att tävlingsrida i höga klasser, men jag vill åtminstone kunna rida stabilt och känna att jag utvecklas ständigt. Jag vill kunna och våga hoppa banor upp till 110, kanske 120 cm så småningom, men huvudsaken är att jag känner att det händer något i utvecklingen.

Och ja, får jag allt det jag beskrivit att fungera så kanske jag till och med kan sikta in mig på att tävlingsrida dressyr i lättare klasser. Då kanske jag har förmågan att titta upp och rida på känsla, inte med en massa blockeringar i skallen.



Kommentarer
josefine m. ridtravaren Bellie

SV: Tack så mkt! Kul att det uppskattas. Vilken massör har du?

2011-02-19 @ 05:07:45
URL: http://minfux.blogg.se/
josefine m. ridtravaren Bellie

SV: Oki, ja vi har oxå Jossan. :)



Vad kul!! Lycka till med den. Vart kmr den stå?

2011-02-19 @ 05:29:44
URL: http://minfux.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0