Bätte halvtank än fulltank

Det blev ingen tävling idag. Vaknade aldrig av mitt telealarm och när jag väl vaknade fanns det alldeles för lite tid till att stiga upp, göra mig i ordning och åka upp till Härnösand. Kände mig dessutom alldeles för trött och har den senaste veckan varit helt oväcklig på mornarna. Jag som annars vaknar för minsta lilla och faktiskt KAN kliva upp om jag måste, till skillnad mot för vissa andra. Inga namn nämnda. Eller vad säger du Översten?

Har sedan jag klev upp bara eldat, ätit frukost och funderat på hur vi ska lösa det med matsedelsplanering i framtiden. Läste i min gamle klasskamrat Romaniques blogg om hur hon och hennes sambo gör, och min hjärnverksamhet gick då på högvarv. Jag har ingen matinspiration, vi bestämmer från dag till dag och handlar allt för ofta på tom mage. Big mistake. Sedan dess har jag suttit och bläddrat i gamla viktväktarböcker för att hitta lite inspiration. Inser att det finns så mycket gott och enkelt och som dessutom är fettsnålt.

Funderar på att plocka ut så pass mycket recept att det räcker till en eller två månader, för att sedan altinera dessa matsedlar. I matsedeln för att inte tråka ut mina sammanboende kan valfria rätter komma att bli aktuella, mycket för att jag själv inte vill vara utan leverstuvningen gjord på ren grädde och söndagssteken ibland. Både min man och hans barn har deras favoriträtter som de nog antagligen inte vill vara utan. Dessutom, vill jag kunna unna mig något gott till helgen men för den sakens skull behöver det inte bli onyttigt.

Vad tror ni? Hur GÖR ni?


Kommentarer
Romanique

Sv: Vi handlar när det behövs, vilket brukar bli veckovis ungefär. Självklart så måste man ibland kompletera med färska grönsaker och mjölk.



Jag förstår hur du menar med det det skriver ovan "plocka ut så pass mycket recept att det räcker till en eller...", tänk bara på att inte ta på dig för mycket arbete. Varför inte laga enklare rätter och sånt som man redan kan? Gör en rolig, ny variat, av sallad till matten istället? Så att du inte blir besviken på dig själv att du inte orkar/hinner med/ eller till och med misslyckas med det nya receptet. Enkelt och gott är grejen till vardags tycker jag :)

2010-12-11 @ 15:15:06
URL: http://romaniquecharlene.blogspot.com
Romanique

Sv: Jag förstår hur du känner! Hör med din familj, nära vänner osv om middagstips. Vad äter dom? :) Du får lura vidare! kram

2010-12-11 @ 18:45:09
URL: http://romaniquecharlene.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0