Dagens ridövning:

Jag har suttit som och knåpat i programmet "Paint" för att visa min otroligt påhittiga och nyttiga övning idag. Jag vet att det inte kommer att höja min status direkt, men jag tyckte det kunde vara roligt att få det på bild istället för att ni skall försöka tyda mina flummiga försök att förklara för er. Så här såg det ut idag:

   

Bild 1: Längst till vänster lade jag upp ett lågt kryss med galoppbom före, därefter stegade jag ut 18 meter som jag skulle försöka omvandla till galoppsprång. I min värld blev det 6 galoppsprång om jag har förstått detta rätt, jag räknade aldrig efter krysset eftersom det blev dålig väg. Samt för att jag i vanlig ordning tappar helt fokus efter "språnget". Intill banken lade jag upphöjda travbommar och en bit därefter ställde jag två koner som skulle vara utgångspunkten för en galoppfattning. Ytterligare em bit ut ställde jag en ny kon som riktmärke för vägen och strax därefter låg en galoppbom.  

Bild 2: Här visar jag vägen, trav över bommarna, galoppfattning och över bommen och in på volt, efter bommen igen avsaktning till trav.

Bild 3: Arbetstrav och in och gör en volt tillbaka för att sedan på spåret igen fatta galopp. Över bommen med sikte på krysset med galoppbom, och avslutningsvis avsaktning till trav. Därefter fånga upp och över travbommarna igen, om man så önskade. 

~~ * ~~ *~~

Det var alltså min plan för dagens ridning.

Jag tyckte det lät väldigt bra i mitt huvud och det såg väldigt bra ut. Jag sträckte på ryggen och gick och gjorde i ordning polacken för arbete. Värmde upp med att rida mycket volter, flytta någon gång för skänkeln och travade igång. Moro var inte riktigt på hugget men jag tyckte att han gjorde ett bra jobb trots detta.. Vi red min "bana" och värmde upp lite i travbommarna, fattade ett par galopper och siktade in på krysset innan det var dags för sammanhängande övningar på banan.

Tycker att det i överlag gick bra, men inför de upphöjda bommarna så skulle jag antagligen ha fångat upp honom lite mer än jag gjorde. Moro är ganska snubblig av sig och ofta gick det bra, men ändock skulle de ha kunnat gå bättre. Krysset med galoppbom gick allra bäst, tyckte att jag klarade av planering av väg bra och jag kände mig följsam och hade blicken på bommen efter istället för ner på krysset. Många plus till mig!

Jag nötte inte på särskilt länge utan avslutade när jag tyckte att vi gjort ett bra jobb. Han gick framåt och var avslappnad, avslutade med trav och stretching av hals där han var riktigt mjuk och eftergiven. Nu tror jag dock att det är dags för rid-Hitler att göra comeback så att vi får jobba med lite annat. Tror även att polacken skulle bli glad av att få en riktigt genomkörare med hans andra favorittjej, självklart hoppas jag att jag är hans första favorittjej men jag tror att vi båda ligger ganska lika till i hans hjärta. 


Förresten, jag tog ju bilder på mitt fina upplägg idag också: 


     

   

  



Kommentarer
Morr

Jag blev förvånad, både positivt och negativt.



Positivt för att du kommit på så sjukt bra och roliga övningar på egen hand (bra!) och framförallt att du byggde upp det själv utan att tvinga mig till slavarbete.



Negativt därför att jag nog hade hoppats på lite mer spektakulära bilder... Jag hade hoppats på att få se en tecknad bild av dig och Mor, gjord i pant, men icke. :(



Haha! Nej men seriöst! Jättebra övningar och det känns som att de är perfekta för att du ska träna på att få ordning på blicken! Och glömmer du fokus tycker jag du ska skita i det nu i efterhand och bara fortsätta träna på det, för om du kör såna här övningar så kommer det bli jättebra tror jag! :)



Och lite rid-Hitler på detts också så är saken biff! ;) Eller vad det nu heter.



För övrigt vill jag också tillhöra Moros favorittjejer! Jag ska ge honom päron så han låter mig vara trea på listan! :)



Just det! Blev klar med texten också. Haha, absolut inte bra och alldeles för lång, men jag bryr mig inte för gissa vem som lyckades koka HÅRDKOKTA ägg i dag för en gångs skull?! Wohooo!



Nu ska jag ladda för skolan. Måste. Ta. Mig. Upp. Ur. Sängen. I. Tid.

2009-10-05 @ 23:29:55
Hanna

Vart rider du? Alltså vart finns det en ridplan?

2009-10-06 @ 08:33:00
URL: http://mrsgralberg.blogg.se/
ridhitler

hej min lilla syster! jo nog kommer ridhitler o jagar dig snart!! mohahaha!! o tänkte väll ta ett eget litet pass me bärplockaren med.Men jag vägrar att måla ansiktet i stallet! däremot så vet du ju att jag är välldigt mån om matchande outfits o snygga kläder (dom behöver icke va dyra)i stallet. utanför i verkligheten använder jag gärna make up..

2009-10-06 @ 10:07:52
monia ♥

hejsan! :) Just nu har jag en tävling i bloggen där du kan vinna ett set med TANDBLEKNING:) Var med och tävla du också! Bläddra ner några inlägg i bloggen så hittar du tävlingen :)

2009-10-06 @ 10:39:54
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/
ridhitler

jo just ja .. galopp språng...ta o läs lite i din bok.. 5st galoppsprång är ca 21 m. man räknar inte 3 m på relaterade avstånd . 3 m är bara bommen framför hindret. men du är mkt duktig som tänker o bygger lite banor till dig själv!

2009-10-06 @ 10:50:38


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0