Skonsammare för hästens mun?

Det blev ingen ridning idag, inget plugg heller. Skräll?! 

Var och nattade hästarna förut och när jag var klar passade jag på att svänga förbi ridstadion för att se vad min gamla grupp hade på schemat, åtminstone tror jag att det var min gamla grupp som red (haha). Det stod hoppning på schemat och det var extra roligt att se att instruktören höll en trevlig och engagerad lektion. En sak började jag dock att fundera över, mycket eftersom jag själv har det syndromet, det var att de allra flesta hade alldeles för lång tygel innan, över och efter hindret.

Jag vet själv inte vad det beror på för tillfället, har lite svårt att relatera till det just nu. Har varit ofokuserad i en veckas tid nu och under den här tiden har det inte blivit mycket gjort. Det var dock ganska intressant att få följa en grupp från läktarplats som är ungefär i min nivå och som gör samma fel som mig. Även om jag inte kan svara på vad den långa tygeln beror på just nu så har hjärnverksamheten satt igång. Det betyder att jag är medveten och kan därmed sakta men säkert åtgärda problemet.

Vad tror ni andra, vad beror den långa tygeln på?



Kommentarer
Morran

Jag tror det är en felaktig tankegång i stil med det du skriver i rubriken.



Helt enkelt att de (man) mer eller mindre omedvetet tror att lång tygel blir skonsammare för hästen. "Jag vill inte ta för hårt i honom" och liknande, och så glappar tygeln rejält. Man blir rädd att ha för kort tygel/hålla för hårt.



Rent logiskt så känns ju en hängande tygel skonsam, så länge den är just hängande. Men så funkar det ju inte. När man sedan tar i tygeln så blir det ju snarare obehagliga ryck än ett mjukt tygeltag. Har man en kortare tygel (lagom), och såklart underförstått att man är mjuk och följsam, så kan man ju ta mycket mindre och lättare tygeltag eftersom det räcker att bara trycka lite lätt. Man blir känsligare liksom och kan använda sig av små hjälper.



När tygeln är för lång måste man använda hela handen (kroppen?) och nästan dra, vilket ju direkt blir obehagligt.



När det gäller hoppning så är det väl ännu mer att man vill ge ordentligt med eftergift, och man låter därför tygeln hellre bli för lång än att riskera att ge för lite eftergift kanske.



Så jag tror det ofta handlar om man snubblar lite tankemässigt. Man tror det ska vara mer skonsamt, antingen omedvetet eller medvetet. En annan sak är kanske också att tygeln blir för lång för att man fysiskt inte orkar hålla den lagom kort... Beroende på hur man sitter/har för fysik.

2010-02-17 @ 21:31:09
URL: http://mrsforsberg.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0