Saker av värde, som kronofogden skulle kunna ta. Sälja vs. behålla?

Tog med mig datorn till jobbet ikväll, Jonny är hemma och är sjuk så han fick klara sig utan sin mobiltelefon som jag tog för att kunna koppla upp mig på internet. Vilken fantastisk uppfinning va? Att inte behöva använda ett mobilt bredband bara för att kunna komma åt cyberspace liksom. Coolt. Dock kommer jag inte åt varken facebook eller msn med den här uppkopplingen, men det finns så mycket annat att göra.

Jag har tillexempel (sitter de orden ihop eller skriver man till exempel?) kommit fram till efter en titt på Lyxfällan att jag skall rota igenom huset efter prylar att sälja. Då undrar jag, exakt vad kan man sälja och vad är värt att sälja? Saker för minst 50 kr? Saker för minst 300 kr? Vad är OK? En annan fråga jag ställer mig, kan man sälja sådant som man fått av släkt och vänner, som man egentligen inte har någon anvädning för? Skulle väl bli halshuggen om jag tänker tanken som jag gör nu, men om man fått något av närstående släkt men som inte har något sentimentalt värde, är det OK att sälja det då om det kan inbringa mycket pengar? (Som kan gå till diverse amorteringar tex).

Kommer man att ångra sig? Jag tittar på Lyxfällan och tänker att om jag skulle få ett besök från kronofogden (gud förbjude och det kommer aldrig att hända) så skulle de ta allt av värde, oavsett bakgrundsorsaker. Lyxfällan fungerar lite som fogden, men med något lösare tyglar. Vad gör man? Vad tycker ni? (Nu måste ni förstås kommentera här, ni ser ju att jag ställer hundra frågor som jag behöver svar på). Hahaha. Jag är villrådig.




Kommentarer
Morr

Vad som INTE är okej att sälja är i alla fall sånt man redan sålt till någon annan. En liten hint så inte det mest värdefulla ryker... ;)



Men ärligt så tycker jag faktiskt att man kan sälja saker man fått. Fast är lite delad... Kan tycka att det är sniket om det är minimumbelopp. men samtidigt kanske det känns än mer moraliskt fel om det är ett värde i saken? Men jo, jag tycker faktiskt att det är okej. I alla fall när det handlar om att sälja för att få pengar till något som är vettigt. Dock får du inte sälja vasen du fått av mig för att köpa t ex Japp...



Puss!

2010-10-11 @ 23:45:16
URL: http://mrsforsberg.blogg.se/
Josefine L

Självklart skall jag INTE sälja det som jag sålt till dig. Ska leta upp skiten snart, annars får du tillbaka dina pengar om jag inte hittar den ;)



Alltså, det jag tänker på har ett värde på mellan 7000-10000 kr, tror jag. Något som inte finns att få tag på längre. Något som jag aldrig kommer att använda. Kommer inte att sälja något som jag fått från dig, möjligtvis den där "träna hemma"-boken då ;D

2010-10-12 @ 01:06:43
URL: http://strindlund.blogg.se/
Hanna

Pratar vi matsilver? Sånt har vi med men när faan skulle sånt användas?



Jag tycker man kan sälja vad man vill!

2010-10-12 @ 09:16:20
URL: http://mrsgralberg.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0