Egen häst är bäst!

Sitter och tittar på annonser på hästar, givetvis inte för att jag är en seriös spekulant i dagsläget, jag står fast vid att om jag skall köpa en ny häst så skall och måste jag vara mer förberedd än då när jag köpte Moro. Jag vill kunna försörja hästen med pengar som jag tjänar, inte lånar genom studielån. Har åtminstone 2 år i skolbänken innan jag kan räkna med att jag når mitt mål, och då börjar min studietid tidigast hösten 2011.

Under tiden då? Givetvis vill jag fortsätta att rida och träna, tycker det är så roligt att träna för Coach H då det är väldigt givande. Det är så det skall kännas att leva och det är så man tar sig igenom vardagen, att ha något som sporrar och inspirerar - något att längta till. Rider i dagsläget Bella, men frågan är hur länge det kommer att fortsätta? Jag vill träna och eventuellt tävla någon gång i framtiden, därför att jag känner att ridning hemma på en gård med usla ridvägar inte ger mig något i längden.

Det finns många och mycket fina hästar som jag bara dregglar efter, tänk att äga sin egen häst, som man kan göra precis vad man vill med. Stalla upp vart man vill, rida som man vill och bara slippa tänka på att om jag får göra si eller så. Nu är inte fallet så med Bella, men jag har ställt mig frågan hur och vad hon håller för. Hennes vilja att hoppa finns ju där, men håller den tunga gamla kroppen med en utläkt (?) skada för det JAG vill? Och hur lång tid det kommer att ta för mig att rida igång henne på riktigt när jag är den enda som rider henne och dessutom har mina återkommande svackor (som jag förvisso jobbar med och skall bli kvitt)? Det krävs mycket tid och energi och jag vet i ärlighetens namn inte om jag har den tiden. Trots att det är en riktig Bitter*-häst (*Översten kallar mig allt oftare för Fröken Bitter, och det är nog både jag och Bella ibland).

Hur kräsen får man vara? Kan man välja bort en häst som man förvisso tycker om, men som står i ett stall vars enda ridvägar är ned runt Båthamn och tillbaka? Om man egentligen inte har den tiden som krävs för att hålla  igång på den nivå man vill, är det då rätt att stanna kvar? Det är så många frågor som skall besvaras.

Och man väljer att gå vidare, vart skall man då vända sig? Jag skrev ett meddelande till alla mina hästvänner om att jag är på jakt efter en häst att träna tillsammans med och en häst man kan rida i skog och mark, fick några svar, alla med samma svar - vet ingen nu, men skall hålla ögon och öron öppna. Ryttarsatsningen på Timrå är ett alternativ, men ett dyrt alternartiv. Ridskolan är inte ett alternativ.

Nej, man skall vara hästägare. Själv. Utan någon annans inblandning, om man inte heter Rid-Hitler/Sessan och bidrar med positiva vibbar. är det välkommet, alla dagar i veckan.

Reflektioner?



Kommentarer
sessan..

kan saga att jag forstar precis hur du kanner , du vet ju att min formsvacka beror pa det.sen tackar man for att du tycker att jag har natt att komma med!

2010-10-13 @ 14:31:14
URL: http://fashionforoldies.zoomin.se
Malin

Jag förstår precis vad du menar jag valde bort att ha egen häst när jag visste att jag skulle börja plugga på allvar. Har man haft häst sen man var 10 år i princip oavbrutet så är det en väldigt stor omställning. Jag har ju också provat att rida åt andra och det är inte alltid lätt och det du skriver om att om man inte kan göra det som behövs så lessnar man och att det är bättre att låta bli, det känner jag igen och har fått tagit de beslutet några gånger. Ibland är det bättre att låta bli än att gå omkring och känna missnöje över att man inte kan styra saker.



Nu börjar jag dock se ljuset i tunneln då det bara är ca 1 år kvar av min utbildning. Har haft tur nu också sen i somras att jag haft Campari och rida på. Men jag har valt bort saker för att jag på förhand vetat att ev tid eller möjligheter inte finns för att hålla på på den nivå som man vill.



Du måste känna efter vad som är värt något för dig.

2010-10-15 @ 10:50:49
Romanique

Vad letar du efter för någon typ av häst i dagsläget? :)

2010-10-20 @ 11:30:49
URL: http://romaniquecharlene.blogspot.com
Romanique

Sv: Ett jättegulligt halvblodssto på 22 år. Hon står uppstallad mellan bergeforsen/sörberge. Men eftersom att jag flyttar så kan jag inte fortsätta rida henne, boo, och hennes ägare ska få en bebis till jul så avlastning behövs. Annons finns ute (vet i nuläget inte om Sandra har fått napp eller ej) så om det känns intressant så säg till :) Hon behöver träna upp kondisen.

2010-10-20 @ 23:14:07
URL: http://romaniquecharlene.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0