Gamla rävar som tar plats istället för unga förmågor?

Ok, det här med IDOL och rutinerade artister, hur långt kan man tänja på gränserna? Expressen.se skriver om Idolernas dolda karriärer. Min favorit Geir Rönning har en 20 år lång karriär bakom sig, med vinst och deltagande i motsvarande melodifestivalen i Norge och Finland. Han har alltså vunnit och deltagit i Eurovision song contest, plus att han dessutom turnerat med Robert Wells Rhapsody in rock. Än mer skrämmande är Linda Varg som 2001 vann musiktävlingen Popstars och varit medlem i gruppen Supernational. Hon har alltså redan deltagit i en liknande tävling som IDOL och dessutom vunnit.

Vart är rättvisan i det? Nej men just det, jag och Översten har ju kommit överens om att det inte finns någon rättvisa i livet. Så varför sura? Jag förstod ju att Geir hade någon slags karriär innan IDOL och att Linda Varg deltagit i Popstar fick man en hint av Jihde redan när hon sökte. Så varför sura? Nu är reglerna som sådan att man inte får ha ett skivkontrakt eller deltagit i fredagsfinalerna tidigare, annars är det fritt fram att söka. Det är inte Geir eller Linda som gör fel, i sådant fall är det producenterna man skall skylla på som har sådana otydliga regler.

Att sedan ta upp Olle som sjungit och spelat på olika fester i flera år, det är väl ändå att ta i? Och Jay då, som spelat in en skiva med sitt hårdrocksband, det är väl heller ingen fara? Vem bryr sig? IDOL och dess syfte enligt mitt perspektiv är att få fram nya artister på marknaden, och vill då redan rutinerade artister göra sig ett namn genom Sveriges största musiktävling, ja, låt dem få göra det. Jag tittar på IDOL för att underhållas, jag älskar musiker och jag önskar att jag själv hade samma begåvning. Kan jag dessutom få upp ögonen för tillexempel Geir eller Linda som jag aldrig hört talas om tidigare, må så vara. 

Leave those "kids" alone! 



Kommentarer
Morr

Håller med. Det är en musiktävling, alltså må bästa man/kvinna vinna. Inte den som aldrig tidigare sjungit (annat än på skolavslutningar)men som utvecklats sååå mycket om han/hon faktiskt inte är lika bra som den som redan har en karriär.



Jag förstår inte folk som gnäller över detta. Det är samma miffon som går i taket över att man toppar laget när det är OS-final. Inte fan ska Foppa ställas åt sidan för att Mr X råkar vara ung och sugen - om han inte är bättre än Foppa. Den taktiken kan man köra på Björnligan-nivå, inte senare.

2010-10-04 @ 00:16:20
URL: http://mrsforsberg.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0