Lära känna ny häst

Har pratat med Å på msn om ditten och datten. Bland annat om hur Blomman brukar anpassa sig på nya platser och vilket sätt jag skall lägga upp början av vår relation tillsammans. När jag köpte Moro så fick jag ett rent helvete och grät varje dag jag for från stallet. Han var så extremt dominant och tjurig, gjorde absolut tvärtom mot vad jag ville och vi kompade absolut inte. Jag övervägde i stundens hetta att ge upp honom och skicka på slakt för jag trodde helt enkelt att det var något fel på honom. Inte på mig och min osäkerhet, i vissa fall okunskap om hästhantering.
 
Idag kan jag så mycket mer och har så mycket mer kunnigt folk omkring mig, och jag vill lära mig hela tiden. Trots detta så föreställer jag mig hellre att det blir ett rent helvete med Blomman redan från början så att jag förhoppningsvis får en glad överraskning. Hon är i god kondition och att låta henne vara i miinst en vecka som så många förespråkar tror jag bara är en nackdel för mig och henne. Bekanta sig med miljön och pyssel och lite vardaglig ledarskapshantering passar nog bra första dagen.

Andra dagen lite promenad i omgivningen, se hur hon beter sig och fortsätta den dagliga hanteringen som dagen före. Dag tre kan jag mycket väl sadla på och ta en lugnare tur där jag kontrollerar hennes lyhördhet, start och stop. Inga större krav, bara att hon får känna att det är en ny ryttare på ryggen. Ta det lugnt en till ett par veckor framåt och fortsätta på samma spår som jag beskrivit här, för att sedan trappa upp ridningen. Kanske åka in och bekanta sig med Timrå Hästsportförening och se hur hon beter sig på nytt ställe.

Funderar även på om jag kanske skulle tempa henne första veckorna för att se vilken som är normal/medeltemp. Om det var aktuellt för köp så har man en viss karens på försäkringen den första tiden, just för att det är så vanligt med skador vid miljöombyte. Kanske borde kolla deras föreskrifter och hantera henne som om hon vore min juridiskt. Vill inte få några problem för att jag går för snabbt fram och jag vill att hon ska få förtroende för mig ganska direkt. Hon verkar vara en trygg dam men det kan förändras när det blir ny "ägare" och nya rutiner.

Vad tycker ni?


Kommentarer
c..

Du vet ju inte hur hon reragerar än.. gå på din känsla då när hon kommer och övertänk inte !!

2011-02-19 @ 11:02:27
URL: http://fashionforoldies.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0